یکی از بهترین تکنولوژی های امنیتی، قفل های الکترونیکی هستند، در نوشته های پیشین سایت در مورد انواع قفل دیجیتال و کاربردهای آنها صحبت کرده ایم، در این نوشته قصد داریم بهترین روش های احراز هویت در این قفل ها را بررسی کنیم.

برای آشنایی با روش بیومتریک، در ابتدا بهتر است تعریف آنها را بدانیم، از این روش میتوان با استفاده از خصوصیات فیزکی و رفتارهای انسان استفاده نمود و با استفاده از آنها میتوان دسترسی ایمن ایجاد نمود. این خصوصیات مورادی مانند: اثرانگشت، چهره، صدا و عنبیه چشم هستند.

این روش را میتوان از ایمن ترین روش های احراز هویت برشمرد، که دارای پتانسیل بالایی برای استفاده در مراکز امنیتی و اماکن مسکونی را دارد. همین حالا هم قفل های اثر انگشت تبدیل به یکی از روش های دسترسی محبوب شده اند.

مراحل احراز هویت با قفل های بیومتریک اثر انگشتی

قفل بیومتریک اثر انگشت

همه قفل های بیومیتریم دارای سیستم تشخیص الگو هستند که برای استفاده از آنها میتوان از الگوهای ثبت شده استفاده نمود، از این الگوها برای تشخیص هویت با استفاده از تجزیه و تحلیل الگوها و سپس با همسان سازی آنها و پردازششان مورد استفاده قرار میگیرد، میتوان گفت روند تشخیص هویت با استفاده از سیستم های بیومتریک دارای دو مرحله هستند. که شامل:

ثبت اطلاعات: برای استفاده از این سیستم ها اولین مرحله، ثبت اطلاعات است، به عنوان مثال: زمانی که قصد استفاده از حالت اثرانگشت را دارید، در ابتدا باید اثر انگشتتان را در سیستم ثبت کنید، زمانی که انگشت را روی اسکنر قرار میدهید، اسکن شده تبدیل به الگوهای عددی و الکترونیکی میشود و در سیستم ثبت میشود.

مرحله احراز هویت: در این سیستم، زمانی که فردی که در گذشته اطلاعاتش در سیستم ثبت شده است، دوباره انگشت را روی اسکنر قرار میدهد در این مرحله، دوباره این اثر انگشت تحلیل شده و تبدیل به الگوهای عددی و الکترونیکی میشود که با اطلاعاتی که در دیتابیس قفل هوشمند وجود دارد مقایسه میشود و در صورت تطابق قفل باز میشود، اما اگر اطلاعات تایید نشود، آلارم هشدار به صدا در می آید.

 

قفل بیومتریک کنترل صدا

صدای افراد هم مانند اثر انگششان منحصر به فرد است، فرکانس صدا و فراز و فرود صدای همه افراد منحصر به فرد بوده و قابل تقلید نیستند.

از الگوهای صوتی و صدای افراد میتوان به عنوان یک روش ایمن استفاده کرد. روش احراز هویت در این روش هم مانند قفل های اثر انگشت است.

قفل بیومتریک تشخیص چهره

قفل های تشخیص چهره نیز یکی دیگر از روش های بیومتریک هستند که طرفدازان زیادی دارند، سال هاست این روش در تلفن های هوشمند نیز استفاده میشود و افراد زیادی از آنها استفاده میکنند، این قفل با ثبت الگوی چهره هر فرد، مانند: فاصله چشم ها، لب، بینی و…. دسترسی ایمن را برایتان فراهم میکند.

قفل بیومتریک عنبیه چشم

 

قفل بیومتریک عنبیه چشم

این قفل ها هم یکی از انواع قفل های الکترونیکی هستند که در مناطق امنیتی و مکان هایی که حساسیت اطلاعات در آنها بالاتر است استفاده میشوند، این روش یکی از ایمن ترین روش های احراز هویت است که حتی از روش اثر انگشت هم امنیت بالا تری دارد. اما با توجه به تکنولوژی استفاده شده در این قفل ها، قیمت گرانی دارند. و استفاده از آنها در مناطق مسکونی و… راه حل مناسبی نیست. و تنها در پروژه های نظامی از آنها استفاده میشود.