معمولا زمانی که از تکنیک های هوشمند سازی ساختمان استفاده میکنیم سوالی که در ذهنمان به وجود می آید این است که کدام بخش ها را باید در ابتدا هوشمند کنیم، هوشمند سازی یک بخش از ساختمان به معنای نصب سنسور در آن است، به همین دلیل در این نوشته قصد داریم بخش هایی از ساختمان که باید در آنها سنسورهای هوشمند نصب شوند را بررسی کنیم.

سنسورهای آب

سنسورهای آب یکی از مهمترین سنسورهایی است که در برای کنترل میزان مصرف آب در ساختمان نصب میشوند، نصب کردن سنسورهای آب میتواند مشکل باعث صرفه جویی در مصرف آب شود.
از این سنسورها باید بر سر لوله ها و شیرهای آب نصب کرد، و میتواند مواردی مانند: ترکیدگی لوله ها، نشت آب و… را به شما اطلاع دهد.
بهتر است از سنسورهای آب در حمام، دستشویی، زیرزمین و محل های ذخیره سازی آب استفاده کنید. تا هر گونه نشت آب یا اتفاق غیر معمول را به اطلاع شما برساند.

سنسور دود

سنسور دود هم یکی دیگر از سنسورهای مهمی است که اگر در خانه وجود داشته باشد میتواند پیش از اتفاق افتادن خطری بزرگتر، مانند اتش سوزی شما را مطلع کند، البته نصب این سنسورها در آشپرخانه ضریب خطای آن را بالا میبرد، چون در صورت تشخیص هر دودی در آشپرخانه به شما هشدار اتش سوزی خواهد داد. برخی از قفل هوشمند های موجود در بازار این امکان را دارند.

سنسورهای حرکتی

سنسورهای حرکتی را احتمالا زیاد مشاهده کرده اید، مثلا این سنسورها میتوانند تشخیص دهند که فردی وارد اتاق شده است و چراغ ها را روشن کند، این سنسور علاوه بر اینکه موجب راحتی و صرفه حویی در مصرف انرژی میشود، میتواند کاربرد امنیتی هم داشته باشد، به این صورت که با روشن شدن چراغ ها متوجه حضور فرد بیگانه در خانه شوید.

مکان‌های مناسب برای نصب سنسورها

میتوانید از سنسورهای هوشمند در محیط های پر رفت و آمد خانه استفاده کنید. تا علاوه بر راحتی و سهولت در استفاده از وسایل و زندگی امنیت را نیز بالا ببرید.
بهتر است از سنسورهای امنیتی و مواردی مانند قفل دیجیتالی در ورودی های خانه استفاده کنید. و یا با نصب سنسور های حرکتی همه حرکات را در نظر داشته باشید.
اگر در کمدهای خانه تان وسیله با ارزشی دارید با نصب کردن سنسورهای امنیتی امنیت و قفل کابینی امنیت آنها را بالا ببرید.