در مقالات قبلی سایت بارها در مورد خانه هوشمند و مزایای آن صحبت کرده ایم به همین دلیل ممکن است که تا کنون کنجکاو شده باشید که یک خانه هوشمند چیست و چه امکاناتی دارد که این روز ها انقدر در مورد آن صحبت میکنند.

سیستم در بازکن هوشمند و تصویری

یکی از امکاناتی که باعث بالا رفتن کارایی میشود، و در اکثر ساختمان های هوشمند استفاده میشود، در باز کن ها یا قفل دیجیتال است، البته این سیستم شامل موارد زیادی است ک شامل مواردی از جمله، در باز کن، قفل، چشمی درب و… میشود، با استفاده از این سیستم میتوانید از وضعیت ورود و خروج به خانه یا محل کارتان مطلع شوید. و حتی زمانی که خانه نیستید هم بدانید که چه افرادی جلوی خانه شما آماده اند. این امکانات میتواند، شامل مواردی مانند: پارکینگ و… هم بشود.

کنترل روشنایی

شاید بتوان گفت که کنترل روشنایی یکی از امکانات خانه هوشمند است که خیلی زیاد مورد توجه واقع شده است، میتوانید روشنایی خانه را روی سناریوهای مختلفی تنظیم کنید، سناریوی صبح، سنارویوی مهمانی، سناریوی شام و… که با استفاده از آن میتوانید میزان روشنایی چراغ ها، لوستر و… را تنظیم کنید، و حتی در زمان هایی که هوا روشن است تنظیم کنید که پرده ها کشیده نشوند، تا بتوان از نور طبیعی روز استفاده کرد.و کم کم پس از اینکه کمی هوا رو به تاریکی رفت، کم کم چراغ ها هم با نور کمتری روشن شوند.
خودتان هم میتوانید آنها را از راه دور کنترل کنید یا تنظیم کنید که در ساعات خاصی از روز روشن شوند. این کار علاوه بر راحت تر کردن زندگی میتواند باعث صرفه جویی در مصرف انرژی هم بشود.

کنترل دما

یکی دیگر از مواردی که در خانه های هوشمند میتوان از آنها استفاده کرد سیستم های کنترل سرمایش و گرمایش هستند که مانند مورد قبلی میتوان آنها را هم تنظیم کرد، تا گرمایش و سرمایش خانه با توجه به نیاز ساکنین خانه تنظیم شود، این مورد کمک میکند تا هوای خانه همواره در سطح مطبوعی قرار داشته باشد.
و با خروج افراد از خانه سنسور ها تشخیص میدهند که کسی در خانه نیست و خود به خود سیستم های سرمایشی و گرمایشی خاموش میشوند و با ورود مجدد به خانه سنسور ها تشخیص میدهند و از هدر رفتن انرژی جلوگیری میکند.
کنترل دما کمک میکند که زمانی که نیازی به استفاده از این تجهیزات نیست خاموش باشند تا این مورد باعث صرفه جویی در مصرف انرژی شود. و علاوه بر کاهش هزینه های قبوض، به محیط زیست و صرفه جویی در استفاده از انرژی های تجدید ناپذیر هم کمک کنیم.

سیستم تصویری و صوتی

سیستم های صوتی و تصویری یکی از تجهیزاتی هستند که در همه خانه ها وجود دارند، اما زمانی که این سیستم ها هوشمند باشند میتوانید تنظیم کنید که در چه زمانی چه موسیقی ای پخش شود و یا در هنگام استراحت موسیقی آرامش بخشی برای استراحتتان پخش شود. همچنین میتوانید یک سینمای لوکس در خانه داشته باشید.

سیستم اعلام و اطفای حریق

یکی دیگر از ویژگی های هوشمند و کاملا کاربردی سیستم های ضد حریق هستند، این سیستم به افزایش امنیت و ایمنی خانه کمک میکند، و زمانی که دود یا علائمی از حریق توسط سیستم های اطفای حریق تشخیص داده شوند، با استفاده از آژیر هشدار به اطلاع شما خواهد رسید.

کنترل وسایل برقی آشپزخانه

از دیگر موراد امکان کنترل کردن وسایل برقی آشپزخانه است، این روز ها با دلیل مشغله های زیادی که افراد دارند ترجیح میدهند که آشپزی را در خانه انجام ندهند و از غذاهای آماده استفاده کنند تا بیشتر بتوانند به کارهای دیگرشان رسیدگی کنند، به این دلیل که پختن غذا وقت زیادی را در روز به خود اختصاص میدهد. اما تجهیزات هوشمند در این زمینه هم میتوانند به شما کمک کنند.
با استفاده از این سیستم ها میتوانید بدون اینکه زمان زیادی را صرف کنید غذا، نوشیدنی و… را در خانه تخیه کنید و لذت آشپزی در یک آشپرخانه هوشمند را تجربه نمایید.
به عنوان یک مثال ساده، شما میتوانید، قهوه ساز را تنظیم کنید تا پیش از اینکه به خانه باز گردید به صورت اتوماتیک روشن شود و زمانی که به خانه باز میگردید قهوه آماده در اختیار داشته باشید.

سیستم آبیاری هوشمند

آبیاری هوشمند از امکانات خانه هوشمند سبز محسوب میشود، با استفاده از این امکان بدون اینکه نیازی به حضور فیزیکی شما در باغچه خانه باشد میتوانید، سیستم را تنظیم کنید که به گیاهان شا آب دهد، و مراقب گیاهانتان باشد، با استفاده از این سیستم و تعریق سناریو آبساری، میتوانید همیشه و از هر جایی به گیاهانتان رسیدگی کنید، و دیگر با منظره خشک شدن و بدشکل شدن گیاهان مواجه نشوید.