انسان ها همواره در حال تلاش برای یافتن روش هایی برای بهبود زندگی و افزایش راحتی در زندگی هستند، خانه های هوشمند هم یکی از این تکنولوژیهای جدید هستند که میتواند امنیت خانه را بالابرده و راحتی و اسایش را تضمین کند.+

همانطور که در مقاله قبلی هم گفتیم، خانه های هوشمند دارای تجهیزات حفاظتی هوشمند هستند، که با استفاده از آنها میتوان امنیت خانه را تا حد بسیار زیادی افزایش داد. برخی از این سیستم ها مانند دوربین های امنیتی، قفل دیجیتال و.. هستند. در این مقاله قصد داریم به صورت تخصصی تر به مفاهیم خانه هوشمند بپردازیم.

BMS چیست؟

Building management system یا همان bms به سیستمی گفته میشود که امکان کنترل کردن وسایل خانه را فراهم میکند. و این امکان را قراهم میکند تا بتوان با استفاده از یک سیستم جامع به مدیریت و کنترل اجزای خانه هوشمند پرداخت.

به عنوان مثال با استفاده از یک سیستم bms قادر خواهید بود که سیستم های گرمایشی، سرمایشی و روشنایی خانه را با استفاده از آن تامین کرد. به عنوان مثال میتوانید از راه دور مانیتورینگ وسایل خانه را داشته باشید و از همان جا تمام سیستم ها را کنترل کنید.

مصرف انرژی در خانه های هوشمند

درست است که در ابتدا راه اندازی یک خانه هوشمند میتواند هزینه های زیادی داشته باشد اما به کارگیری این سیستم ها میتواند آسایش و راحتی را افزایش داده و همچنین در ادامه هزینه ها را کاهش دهد، با استفاده از این سیستم میتوان به اندازه زیادی در هزینه های انرژی صرفه جویی کرد و مخصوصا در بحث کنترل سیستم های سرمایشی و گرمایشی و کنترل سرمایش و گرمایش به صورت هوشمند میتوان در مصرف انرژی بسیار صرفه جویی کرد.

یا با استفاده از این سیستم های روشنایی میتوانید تنظیم کنید که تنها در مکان هایی که سنسورهای حرکتی تشخیص داده میشوند، چراغ ها روشن باشند، و یا پس از ترک خانه چراغ ها کاملا خاموش شوند و..

سناریوهای خانه هوشمند چیست؟

یکی از مهمترین قابلیت های خانه های هوشمند، امکان تنظیم سناریوهای مختلف است، یک سناریو به مجموعه ای از برنامه ها گفته میشود که توسط کاربر تنطیم میشود. به عنوان مثال شما میتوانید یک سناریو هوشمند طراحی کنید، که صبح چراغ ها به طور خودکار خاموش شود و دستگاه چایی ساز در ساعت مشخصی روشن شود و…

هوشمندسازی در ایران

طراحی سیستم های هوشمند در ایران هنوز به طور کامل جا نیوفتاده است و هنور هم جای پیشرفت دارد، طراحی خانه هوشمند نیازمند برنامه ریزی دقیقی است که میتواند ابعاد زیادی را پوشش دهد اما هنوز در ایران به طور کامل پیاده سازی نمیشود.