فقط با خیره شدن به اسکنر روی قفل دیجیتال بیومتریک برای چند ثانیه، درب شما به راحتی باز می شود. فناوری شناسایی عنبیه یا اسکن عنبیه در آینده نزدیک می تواند به طور دائم جایگزین قفل های قدیمی شود.

در حال حاضر ، شناسایی قفل بیومتریک در فرودگاه ها و پایگاه های نظامی که شناسایی سریع و قابل اعتماد بسیار حیاتی است ، استفاده می شود. حتی دربرابر اثر انگشت یا کف دست ، اسکن عنبیه دقیق ترین شکل بیومتریک است.

چرا از تشخیص عنبیه چشم استفاده میشود؟

اکثر کارشناسان متقاعد شده اند که بیومتریک پاسخ اصلی برای همه سؤالات امنیتی است. به جای محدود کردن دسترسی به فضا از طریق قفل ها و کلیدهای مکانیکی ، می توانیم با اندازه گیری الگوی منحصر به فرد بدن هر انسان امنیت خانه یا محل کار خود را تقویت کنیم.

برای آشنایی بیشتر با بیومتریک این مثال را بخوانید: یک عکس گذرنامه معمولی نمونه ای از مفهوم بیومتریک است. هنگامی که مرزبانان به صورت شما نگاه می کنند و آن را با عکس گذرنامه خود مقایسه می کنند، کاری که انجام می دهند این است که تفاوت های این دو تصویر را با هم مقایسه کنید.

آیا شکل بینی در عکس ها متفاوت است؟ آیا چشم ها از هم جدا هستند؟ چنین سؤالاتی نوعی تشخیص بیومتریکی یا وابسطه به فیزی بدن انسان است. مشکل اصلی در این سیستم ها این است که صورت همه ما دائما در حال تغییر است و حتی بسیاری از افراد بسیار شبیه به هم هستند. مانند افراد دوقلو و …

اثر انگشت یک شکل مطمئن تر از بیومتریک است،اما این مورد هم ممکن است در اثر بیماری ها و صدمات و همچنین سایش و پارگی تغییر کند. در ضمن، شناسایی با عنبیه راهی بسیار امن تر برای شناسایی افراد است. در ادامه دلایل برتری این تکنولوژی را بررسی میکنیم.

مزایای استفاده از قفل بیومتریک عنبیه

از مهمتریم مزایای اسکن عنبیه دقت و قابلیت اطمینان است. این تکنولوژی حداقل ده برابر دقیقتر از اثر انگشت است. در حالی که اثر انگشت به طور مداوم در معرض آسیب است و ممکن است الگوی ان با اسیب ها از بین برود اما، عنبیه به طور طبیعی توسط قرنیه محافظت می شود ، و الگوی آن برای دهه ها بدون تغییر باقی می ماند.

حفظ حریم خصوصی و امنیت نیز بسیار نگران کننده است. طرفداران فناوری بیومتریک ادعا می کنند که استفاده از این تکنولوژی میتواند استفاده از دستگاه خودپرداز را از فن آوری های سنتی مانند رمزهای ساده و پین ایمن تر کند. آخرین سیستمهای اسکن عنبیه سعی می کنند با تشخیص حرکات چشم و یا مشاهده اینکه چشمان فرد در شرایط مختلف نورپردازی تغییر می کند، امنیت این قفل ها را افزایش می دهد.

برخلاف اسکنرهای اثر انگشت که برای اسکن نیاز به تماس مستقیم با سنسور دارند، می توان از اسکن عنبیه با اطمینان کامل در مسائل بهداشتی و در فاصله ای از چشم استفاده کرد. و نیاز به تماس مستقیم و امکان انتقال آلودگی وجود ندارد.

معایب استفاده از اسکن عنبیه

عیب استفاده از شناسایی عنبیه هزینه بسیار بالای آن و شناخته شده نبودن آن است. اگرچه اسکن عنبیه با افراد در هر سنی کار می کند اما در بزرگسالان دقیق تر است. در قفل هوشمند معمولی از این تکنولوژی استفاده نمیشود.

اگر اطلاعات این سیستم به سرقت بروند، شما نمی توانید عنبیه خود را تغییر دهید تا بتوانید کلیدهای خانه یا گذرواژه رایانه خود را تغییر دهید. البته به این دلیل که این سیستم ها اطلاعات را خام ذخیره نمیکنند، و به جای آن یک کد ذخیره میکنند. احتمال استفاده مجدد از آنها خیلی ساده نیست.