استفاده از محصولات هوشمند در سال های اخیر رشد زیادی داشته است و این روزها افراد زیادی رو به استفاده از آنها اورده اند، به همین دلیل تولید کنندگان در حال تولید محصولات هوشمندی هستند که بتواند، امنیت و راحتی را برای افرادی که از آنها استفاده میکنند فراهم کند

یکی از محصولات امنیتی قفل دیجیتال است که شرکت های زیادی آنها را با بالاترین کیفیت تولید میکنند و سعی در تولید قفل هایی دارند که از تکنولوژی های مختلفی استفاده میکنند، قفل های اثر انگشتی، کارتی و رمزی از انواع رایج این قفل ها هستند، از مدل های پیشرفته تر و جدید تر این قفل ها، قفل هایی که به تلفن همراه متصل میشوند و قفل هایی که با فرامین صوتی عمل میکنند هم در بازار موجود هستند. اما این روزها شرکت ها در حال ساخت قفل های جدیدی هستند که با تشخیص چهره کار میکنند.قفل تشخیص چهره از سال ۲۰۱۶ معرفی شده است، و در قفل های درب و قفل های گوشی های تلفن همراه از انها استفاده شده است.

استفاده از قفل های تشخیص چهره این امکان را برای کاربرفراهم میکند که تا با معرفی چهره خود به قفل درب ساختمان یا اتاق را کنترل کند، همچنین به این دلیل که از حافظه در این قفل ها استفاده شده است، میتوان چندین چهره را به آنها معرفی کرد.

ویژگی قابل توجه دیگر این قفل ها این است که میتوانید به طور همزمان برای دسترسی به آنها روش دیگری را هم انتخاب و استفاده کنید، به عنوان مثال میتوانید با به کار گیری روش رمزی یک رمز برای قفل انتخاب کنید و برای مواقعی که قفل ممکن است چهره شما را نشناسد یا میخواهید به فرد دیگری دسترسی ورود بدهید از آن استفاده کنید.

یکی از ایراداتی که به این قفل ها گرفته میشود، امکان فریب است، یعنی امکان دارد که کاربری با استفاده از تصویر شما یا ماکت صورت قصد باز کردن قفل را داشته باشد. در این مورد تولید کنندگان تشخیص چهره به وسیله مادون قرمر را برای قفل ها در نظر گرفته اند که در هر شرایطی صورت زنده و صورت ماکت و وسیله ای که خون در آن جریان ندارد تشخیص میدهد.

اما با این وجود هنوز سیستم های ضد فریب در این قفل ها آنقدر پیشرفته نیستند که بتوانند تفاوت فردی را که به شکل شما گریم کرده است و خود شما را تشخیص دهد، به همین دلیل هنوز روش قابل اعتمادی برای نصب روی درب های ورودی خانه نیستند.