یکی از سوالاتی که هموراه خریداران قفل دیجیتال دارند این است که آیا دستگیره های الکترونیکی هوشمند قابلیت باز شدن با استفاده از کلیدهای مکانیکی را هم دارند؟ به همین دلیل هم در این نوشته تصمیم گرفتیم پاسخ این سوال را بررسی کنیم.

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله، بیشتر این دستگیره ها از کلیدهای مکانیکی هم به عنوان پشتیان استفاده میکنند.

هدف قفل هوشمند و دیجیتال از ورود به بازار فراهم کردن سهولت، امنیت، زیبایی و حذف کلیدهای مکانیکی دردسر ساز بوده است، و این قفل ها از کلیدهای مجازی و الکترونیکی اعم از رمز، بیومتریک و یا کارت برای باز شدن استفاده میکنند، به این صورت که کاربر برای باز کردن قفلی که با ویژگی بیومتریک کار میکند تنها کافی است که انگشت خود را روی اسکنر اثرانگشت قرار دهد تا قفل به سادگی برای او باز شود.

اما با این وجود برخی از کاربران ترجیح میدهند که قفلی که خریداری میکنند با استفاده از کلیدهای مکانیکی هم باز شود، و این مسئله برای آنها بسیار مهم و جدی است.

دلیل این مسئله میتواند این باشد که مخاطب هنوز میزان امنیت کلیدهای الکترونیکی را در مقایسه با کلیدهای مکانیکی درک نکرده است. یا افراد کهنسالی در خانه وجود دارند که استفاده از کلیدهای الکترونیکی مانند رمز عبور و.. برایشان مشکل است، در این صورت استفاده از کلید برای آنها بسیار مناسب خواهد بود.

همچنین به این دلیل که این قفل ها با استفاده از انرژی الکترونیکی کار میکنند، ممکن است این حس در مخاطبان به وجود بیاید که در صورت قطع برق یا تمام شدن باتری، قفل باز نخواهد شد. و از قابلیت باز شدن با کلیدهای مکانیکی به عنوان یک قابلیت پشتیبان استفاده میکنند.

فواید استفاده از کلید مکانیکی در قفل های الکترونیکی چیست؟

  • افراد کهنسال که استفاده از قفل های الکترونیکی برایشان دشوار است میتوانند با استفاده از کلید به درب دسترسی داشته باشند.
  • اگر قفل بیومتریک باشد و فرد دچار آسیبی شده باشد که امکان استفاده از قفل بیومتریک را نداشته باشد، مثلا اگر دست مخاطب بریده شده باشد.
  • افراد نابینا یا کم بینا
  • زمان هایی که رمز عبور یا کارت و.. را فراموش کرده باشید.