یکی از نگرانی های بزرگ در دنیای شلوغ امروزی امنیت است، و افراد سعی دارند که روش های جدیدی را برای حفاظت از دارایی های خود به کار بگیرند، در گذشته همه افراد برای محافظت از دارایی های ارزشمند خود آنها درون صندوق قرار میدادند و دربش را با استفاده قفل و کلید مکانیکی میبسند، همچنین برای حفاظت از اومال ارزشمندی که در خانه نگهداری میکردند روی درب خانه کلید های مکانیکی نصب میکردند، اما امروزه افراد به این نتیجه رسیده اند که استفاده از کلید های مکانیکی نتیجه مطلوبی برای آنها ندارد، و ضعف های امنیتی آنها پی بردند. و به دنیال یافتن روش های جدیدتری برای حفاظت از خانه های خود هستند.

اولین تکنولوژی قفل دیجیتال که ساخته شده با روش دسترسی بدون نیاز به کلید بود و به شمل رمزی کار میکرد، به این شکل که شما یک رمز محرمانه را برای قفل انتخاب میکنید و هر بار با وارد کردن آن قفل باز میشود و میتوانید وارد خانه شوید، هنوز هم قفل رمزی کاربرد گسترده ای دارد و طرفداران خود را حفظ کرده است. به این دلیل که بسیار ساده تر از روش های گذشته بوده است و راحتی کاربران را تضمین میکند، اما به این وجود به این دلیل که امکان لو رفتن رمز وجوددارد امنیت خیلی بالایی ندارد.

به همین دلیل دانشمندان به فکر اختراع تکنولوژی جدیدی افتادند که به واسطه آن میتوان به سادگی به قفل دسترسی داشت و همچنین امکان لو رفتن آن هم وجود نداشته باشد، قفل های اثر انگشتی امکان هک و سرقت را تا حد بسیار زیادی کاهش میدهند و امنیت کاربران را تامین میکنند.

از آنجایی که اثر انگشت هر فرد منحصر به خود اوست و این قفل ها از تکنولوژی استفاده میکنند که گردش خون داخل دست را تشخیص میدهد، امکان هک شدن بسیار پایین می آید، و مانند رمز و یا کارت نمیتوان آن را سرقت کرد.

زمانی که از این قفل استفاده میکند دیگر لازم نیست که دنبال کلید بگردید یا به خودتان برای به خاطر آورن رمز فشار بیاورید تنها انگشتتان را روی بخش مخصوص قرار دهید و شاهد باز شدن درب باشید.

در سال های اخیر اکثر مراکز دولتی و تجاری مختلف اقدام به نصب این قفل برای کنترل ورود و خروج پرسنل خود کرده اند، به همین دلیل تولیدکنندگان زیادی اقدام به ساخت انواع مختلفی از این قفل ها کرده اند که با تکنولوژی های متفاوتی کار میکنند. اگر بخواهید یکی از انها را خریداری کنید ممکن است که دچار سردرگمی شوید، پس حتما با مطالعه مقالات و دریافت راهنمایی و مشاوره از افرادی که در این زمینه تخصص دارند، اقدام به خرید کنید.

مکانیزم و عملکرد قفل اثر انگشت به این شکل ایت که تنها با قرار دادن انگشتتان روی سنسور، آن را تشخیص میدهد و با بررسی کردن با اثر انگشت هایی که درسیستم سیو شده اند درب را باز میکند.

سنوسر های این قفل از تکنولوژی های متفاوتی مانند، حرارتی، نوری و سنوگرافی استفاده میکنند، همچنین قابلیت نگهداری صد اثر انگشت در زمان واحد را دارد.