از مهمترین رویکردهایی که این روزها بسیار مورد توجه قرار میگیرد، رویکردهایی برای حفاظت و امنیت ساختمان هوشمند است که میتواند، تحت یک سیستم مدیریت هوشمند مورد استفاده قرار بگیرد، و باعث امنیت بیشتر ساختمان شما شود. خانه هوشمند به دلیل به کارگیری از سیستم های بهینه مصرف انرژی میتوانند، علاوه بر تامین امنیت خانه شما، زمان و هزینه های نگهداری از ساختمان را کاهش دهند و بهبود زندگی افراد کم توان مانند معلولین و سالمندان کمک کند.

امنیت مجازی و امنیت جانی در خانه هوشمند

سیستم های امنیتی هوشمند به دو دسته تقسیم بندی میشوند:

  1. سیستم امنیت مجازی
  2. سیستم امنیت جانی افراد

هر یک از سیستم هایی که نام بردیم، دارای مزایا، معایب و پیچیدگی ها خاص خود هستند که در ادامه این نوشته در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

سیستم امنیت مجاری

سیستم امنیت مجازی همان سیستم امنیتی اینترنتی، شبکه و سازه هایی از این قبیل است که یکی از حساس ترین مباحث قابل توجه در تامین امنیت و اطلاعات محسوب میشود، و چالش های زیادی را در ذهن محققان به وجود آورده است.

سیستم امنیت جانی افراد

این سیستم بر خلاف سیستم قبلی که تنها به امنیت مجازی میپرداخت، مستقیما با امنیت جان افراد در ارتباط است. این سیستم، بخش هایی مانند موارد زیر را تحت تاثیر قرار میدهد.

  • سیستم اعلام سرقت
  • سیستم اعلام نشت گاز
  • سیستم کنترل ورود و خروج مانند قفل دیجیتال

استفاده از هر یک از سیستم های بالا میتواند جلوی اتفاقاتی که میتواند باعث به خطر افتادن جان افراد شود را بگیرد، اتفاقاتی مانند: آتش سوزی، گاز گرفتگی و سرقت.
پس میتوان گفت که خانه های هوشمند میتوانند باعث ایجاد زیرساختی مناسب برای تحلیل و بررسی سیستم های امنیتی شوند، که میتواند امنیت یک خانه هوشمند را چندین برابر یک خانه معمولی کند.

نقش سیستم کنترل ورود وخروج

زمانی که از سیستم های کنترل ورود و خروج در خانه ای استفاده شود، میتوان، به راحتی رفت و آمد افراد به داخل خانه را تنظیم و خصوصی سازی کرد.

این سیستم ها روی قفل های درب ورودی ساختمان نصب شوند، و از این طریق رفت و آمد افراد را کنترل کنند: عملکرد این سیستم به این صورت است که، افراد هر یک برای ورود به داخل ساختمان از کارت شخصی، رمز شخصی یا اثرانگشت استفاده میکنند. به این ترتیب زمانی که فردی درب را باز میکند، به سادگی توسط شما قابل تشخیص است. که چه فردی در چه زمانی وارد ساختمان شده است، و میتوانید گزارش عبور مرور افراد را از این سیستم ها استخراج کنید.