در مقالات قبلی در مورد مزایای هوشمند سازی خانه صحبت کردیم. در این نوشته در مورد روش گوناگون برای هوشمندسازی ساختمان ها صحبت خواهیم کرد.
به طور کلی میتوان گفت که سه روش برای هوشمند سازی خانه ها وجود دارد، بسیم کشی (BUS)، استفاده از سیستم وایرلس و استفاده از سیستم و سیم های برق برای جابه جایی اطلاعات هر یک از این روش ها مزایای خاص خود را دارند و از پروتکل های مختلفی برای جابه جایی اطلاعات استفاده میکنند. در ادامه روش کار سیستم وایرلس را بررسی میکنیم.

استفاده از wireless یا بی سیم 

برای هوشمند سازی ساختمان لازم است که تمام اطلاعات برای یک سیستم مرکزی ارسال شود و این کار با استافده از شیوه های مختلفی انجام میشود، اما پر استفاده ترین این کار، استفاده از سیگنال های Wireless است که از استاندارد های Wave و Zigbee استفاده میکند. در این سیستم دستگاه ها نقش گیرنده و فرستنده اطلاعات را به طور همزمان ایفا میکنند.

این روش را میتوان به عنوان سرعت انتقال اطلاعات بالایی دارد و همچنین برای پیاده سازی آن نیاز به نیاز به تغییر در سیم کشی ساختمان نیست. پس به سادگی بدون نیاز به اعمال تغییرات زیاد در زیرساخت های ساختمان میتوان این کار را انجام داد.

سیستم روشنایی هوشمند ساختمان

سیستم روشنایی یکی از ملزومات تمامی ساختمان ها چه هوشمند و چه غیر هوشمند است. البته در گذشته از سیستم روشنایی تنها انتظار رفع نیاز و روشن شدن وجود داشت اما امروزه مفهوم آن تغییر کرده است. و استفاده از آن میتواند برای کاربردهای گوناگونی مانند ساخت و طراحی دکوراسیون داخلی و تزئینات داخلی و فضا سازی استفاده میشود.

این تغیرات به اندازه ای بوده است که برای اعمال آنها افراد متخصصی ورود پیدا کرده اند و با استفاده از تکنیک های مهندسی به انجام این کار میپردازند، به طوری که امروزه با مفهوم جدیدی به نام روشنایی هوشمند مواجه هستیم. حتی امروزه روشنایی هوشمند را به سیستم های دیگری مانند سیستم امنیتی هم متصل میکنند و با استفاده از به کنترل روشنایی میپردازند. قفل هوشمند هم یکی از این موارد است.