در مقالات قبلی سایت در مورد خانه هوشمند صحبت کردیم، این روزها پیاده سازی این خانه ها با رشد بی سابقه ای روبه رو شده است، و با گذشت زمان افراد زیادی رو به استفاده از این تکنولوژی می آورند. پیش بینی میشود که این تکنولوژی هم مانند گوشی های هوشمند در میان افراد، همه گیر بشود.

یکی از اساسی ترین سوالاتی که توسط افرادی که قصد پیاده سازی خانه هوشمند را دارند از ما پرسیده میشود این است که چه زیر ساخت هایی برای پیاده سازی یک خانه هوشمند لازم است. به همین دلیل در این نوشته تصمیم گرفتیم در مورد زیرساخت های مورد نیاز برای پیاده سازی یک خانه هوشمند صحبت کنیم.

زیرساخت های دیجیتال مورد نیاز برای پیاده سازی خانه هوشمند

اولین چیزی که برای پیاده سازی خانه های هوشمند باید در خانه ها وجود داشته باشد، یک قلب مرکزی یا مرکز کمترل هوشمند است که بتواند تجهیزات مختلف موجود در ساختمان را بهم متصل کند. و بین همه تجهیزات با استفاده از پروتکل هوشمند که به عنوان زبانی مشترک بین همه تجهیزات موجود در ساختمان عمل میکند استفاده کرد.

همچنین علاوه بر اینکه برای پیاده سازی ساختمان های هوشمند نیاز است که تجهیزات بهم دیگر کانکت شوند، لازم است که کاربر هم بتواند در جریان این مسائل قرار بگیرد، تا توانایی کنترل کردن و یا صادر کردن دستوراتی را داشته باشد، این ارتباطات برای اینکه قابل هک شدن نباشند نیاز است که در بستری ایمن انجام شوند. این سیستم میتواند همان تلفن همراه شما باشد که به هاب مرکزی متصل میشود و میتواند دستورات را منتقل کند.

همچنین بدیهی است که برای پیاده سازی یک سیستم پردازشگر مرکزی نیاز به کار گیری سنسور ها و تجهیزات هوشمند مانند قفل دیجیتال، دوربین های امنیتی، سیستم کنترل روشنایی و.. هم هست.

پس به طور خلاصه میتوان گفت، برای پیاده سازی خانه های هوشمند، به طور خلاصه نیاز داریم که موارد زیر استفاده کنیم:

  • سیستم هاب مرکزی
  • زیرساخت های مخابراتی جهت ارتباط برقرار کردن
  • تجهیزات ارتباطی بین کاربر و تجهزات هوشمند.

زیر ساخت های مخابراتی در خانه هوشمند

همانطور که گفتیم تجهیزات مختلف در این سیستم نیاز است که باهم در ارتباط باشند. به همین دلیل نیاز است که ویژگی های زیر را داشته باشند.

  • مصرف بهینه برق و انرژی
  • توانایی تحت پوشش قرار دادن سراسر خانه
  • هزینه مناسب
  • عدم اشغال فضای زیاد

انواع تجهیزات مخابراتی

  • ارتباط بی سیم wireless
  • ارتباط از طریق سیم کشی

همانطور که از نام این دو مشخص است، در ارتباط بی سیم، ارتباطات از طریق شبکه بی سیم مانند امواج رادیویی، مادون قرمز و اینترنت انجام میشود اما در سیستم سیم کشی همه تجهیزات با استفاده از سیم بهم متصل شده اند.