قفل های کارتی انواع گوناگونی دارند که با توجه به تکنولوژی ای که استفاده میکنند، متفاوت است، برخی از این قفل ها از تکنولوژی RFID و برخی دیگر از تکنولوژی nfc استفاده میکنند در این نوشته انواع روش های دسترسی در قفل های کارتی را باهم بررسی میکنیم.

ار قفل هایی که از روش دسترسی کارتی استفاده میکنند معملا در اماکن عمومی مانند، هتل ها، مدارس و دانشگاه ها استفاده میشود، اما در خانه ها معمولا افراد ترجیح میدهند که از قفل های اثر انگشت و قفل هوشمند استفاده کنند.

کارت چیست؟

کارت یک نشان امنیتی محسوب میشود که به افراد اجازه دسترسی به دستگیره های کارتی را میدهد این کارت ها مکانیزمی شبیه به کارت های مترو دارند و با قرار دادن انها جلوی دستگاه کارت خوان اطلاعات را رمز گذاری میکنند.

در داخل کارت ها تراشه هایی وجود دارد که این قابلیت را دارد که اطلاعات رمزنگاری شده را در خود نگه دارد. و با قرار گرفتن در مقابل دستگاه های کارت خوان میتوانند اطلاعات را رمزنگاری نمایند.

زمانی که کارتی که دارای این تکنولوژی است را در سیستم ثبت میکنیم به آن دسترسی به قفل را داده ایم، حتی میتوان با استفاده از این کارت های مختلف دسترسی های مختلفی را به کاربران مختلف داد.

کارت RFID

کارت های RFID با استفاده از فرکانس های رادیویی استفاده میکند، کارت های RFID میتوانند در محدوده های فرکانس رادیویی عمل کنند و اطلاعات را به عنوان مثال از فضای ۲۰ سانتی متری منتقل نمایند.

کارت NFC

این کارت ها تکنولوژی های جدیدی را استفاده میکنند ولی برای استفاده از آنها نیاز به فضایی نزدیک تر از rfid است، این کارت ها تکنولوژی هوشمندی دارند که میتواند در زمانی کوتاه با ارتباطی امن و سریع برقرار کنند.