یکی از تکنولوژی هایی که در سال های اخیر به پیشرفت زیادی دست پیدا کرده است، واژه بیومتریک از دو واژه یونانی گرفته شده است که به معنای حیات یا زندگی هستند.
سنسورهای بیومتریک امنیتی را این روز ها زیاد در اطرافمان مشاهده میکنیم، مثلا روی بسیاری از گوشی های هوشمندی که استفاده میکنیم حسگر اثر انگشت وجود دارد و یا بیشتر آنها از ویژگی تشخیص چهره برای باز کردن قفل استفاده میکنند. و یا در قفل دیجیتال اثر انگشتی و همچنین در سیستم های حضور و غیاب در دفتر کار هوشمند اشاره کرد. استفاده میشوند.

 

سنسور بیومتریک هوشمند تلفن همراه

کاربردهای سنسورهای بیومتریک در زندگی

به دلیل امنیت بسیار بالا و همچنین نیاز مصرف کنندگان، استفاده از فاکتورهای بیومتریک تبدیل به بخشی از سیستم احراز هویت در سیستم های هوشمند شده است و از روش های مختلفی برای شناسایی استفاده میکند.
روش هایی که برای احراز هویت در این قفل ها وجود دارد، استفاده از اثر انگشت، تشخیص صدا، تشخیص عنبیه چشم، تشخیص چهره و تشخیص الگوی رگ های بدن هستند.

نقش سنسورهای بیومتریک در خانه هوشمند

سنسور بیومتریک در حقیقت یک مبدل است که رفتار انسانی را به سیگنال الکتریکی تبدیل میکند، از عمومی ترین مدل های این تکنولوژی، سنسور اثرانگشت، و تشخیص صدا هستند که کاربردهای بیشتری دارند و به دلیل قیمت پایینترشان بیشتر از سایر روش ها استفاده میشوند.
پیش بینی میشود که استفاده از این سنسورها و این تکنولوژی نقش بسیار پر رنگی در ساخت تجهیزات امنیتی در آینده داشته باشد.

بررسی سیستم بیومتریک اثر انگشت

همانطور که میدانید اثرانگشت همه افراد باهم متفاوت است و جزئیاتی مانند الگوها، قوس ها، حفره ها و حلقه ها در آنها متفاوت است، برای تشخیص این الگوهای متفاوت از روش های مختلفی استفاده میشود که شامل موارد زیر هستند:

روش Minutiae

با استفاده از این روش زمانی که اثر انگشت را به سنسور معرفی میکنیم، سنسور یک سری از نقاط را در نظر میگیرد و در سری های بعدی که بخواهید اثر انگشت را شناسایی کنید از آنها برای باز کردن درب کمک میگیرد. در این روش از لنزهای cmos و ccd استفاده میشود.

روش Correlation

در این روش اثر انگشت فرد به صورت یک تصویر در سیستم ثبت میشود و برای تطابق، پیکسل های آنها بر هم منطبق میشوند.

در روش Ridge

در این روش که در مقایسه با روش قبلی جدیدتر است، و از سنسورهایی با قابلیت تصویر برداری بالا استفاده میکنند، در این روش لبه های تصاویر اثر انگشت ها باهم تطبیق داده میشوند.

روش هایی که برای تشخیص بررسی کردیم از مهمترین و معرف ترین روش های احراز هویت هستند، اما روش های دیگری هم برای اینکار وجود دارد، که شامل روش های گرمایی، پیزوالکتریک و یا اکوگرافی هستند که با سنسورهای فراصوت عمل تشخیص را انجام میدهند.